Het verdict: de app YourStory

De MaS-game

Zoals in een eerdere blog beschreven, heeft pioniersplek Live in samenwerking met stichting Present en het Pascal college in Zaandam de maatschappelijk stage in een nieuw jasje gezet. We hebben in samenwerking met de app YourStory een game gemaakt van de maatschappelijke stage. 60 leerlingen hebben aan de game meegedaan en aan het einde een enquete ingevuld. De enquete ging in op de app en op de Maatschappelijke stage in het algemeen. Wat is het verdict? Wat vonden de leerlingen? Hieronder de resultaten van de app YourStory.

YourStory

Voor degenen die YourStory niet kennen, YourStory is een applicatie op je smartphone die jongeren missies (opdrachten) laat doen in het echte leven. Met de opdrachten, kunnen ze punten scoren, zich naar nieuwe levels opwerken en het spel kunnen winnen door aan het einde de meeste punten te hebben verdiend.

In de enquete stelde we de vraag: “zou je de app prefereren boven een gewoon boekje”?

Schermafbeelding 2016-06-22 om 12.19.18Zoals je ziet zegt 22,6% van de ondervraagden dat ze de app prefereren boven het ‘opdrachtenboek’ wat ze hiervoor hadden. Meer dan 3/4 zegt dus heel duidelijk liever een ouderwets ‘opdrachtenboek’ te willen, hoe kan dit? Is de jeugd van tegenwoordig toch niet zo digitaal als wij denken? Door persoonlijke gesprekken met de leerlingen en wat doorvragen, kwam wel naar voren de ze ook voordelen inzien van de app. Bijvoorbeeld de mogelijkheid van het gemakkelijk erbij pakken in de bus of trein.

 

 

We stelde ook de vraag: “hoe vond je de app werken op een schaal van 1 t/m 5”?

Schermafbeelding 2016-06-22 om 12.19.26Bij deze vraag is duidelijk te zien dat de meeste leerlingen niet heel enthousiast zijn over de app. Wederom meer dan 3/4 scoort de app met een 3 of daaronder. Waarin 1 stond voor ‘heel slecht’ en 5 voor ‘super goed’. Dit zou een mogelijke verklaring kunnen zijn waardoor leerlingen toch liever gewoon een papieren ‘opdrachtenboek’ hebben. Dit klopt ook met de gesprekken die ik heb gehad met de leerlingen en mijn eigen bevindingen met de app. Des te interessanter is de volgende vraag die we de leerlingen stelden.

 

 

“Zou je de app aanraden, als deze goed functioneert”?

Schermafbeelding 2016-06-22 om 12.19.41Nu zien we een geheel andere score. Waarin eerder maar 22,6% de app zou prefereren, zegt nu meer dan de helft (56,6%) wel de app te prefereren  als de app goed zou functioneren. Dit is interessant. Ook in de persoonlijke gesprekken komt dit veelvuldig naar voren. Leerlingen zien absoluut de meerwaarde in van een app, maar alleen als de app goed functioneert. Persoonlijk ben ik ook erg kritisch op applicaties op mijn mobiel en misschien jij ook? Als een app niet goed werkt, verwijderen de meeste de app direct. Een app hoort dus perfect te werken.

 

De game

Het idee van een spel konden de leerlingen blijkbaar wel waarderen, dit kwam naar voren bij de vraag over de spelelementen in de app. We hadden een aantal spelelementen verwerkt in de app. Uiteraard het puntensysteem en de levels, maar we hadden ook raadsels toegevoegd en geheime codes om een kluis mee te openen. Uiteraard zat er ook een competitie element in. Uit de resultaten blijkt dat de meeste leerlingen de geheime code en het raadsel het leukst vonden. Ook het puntensysteem van de app werd gewaardeerd en de competitie die hieruit voortvloeit. Volgens de leerlingen zou er zelfs wel meer competitie in mogen.

Toekomst

Hoogstwaarschijnlijk gaan we niet door met deze app. Wel blijven we doorgaan met het ‘gamificeren’ van de maatschappelijk stage, Live blijft hier nauw bij betrokken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *